Prohlubování represe a navyšování trestů

  • FB
    sdílej nás
  • INS
    sleduj nás
  • YTB
    odebírej nás

Novela zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.

Vyhodnocení dopadů z pohledu našeho spolku
Dnes začíná 62. Schůze Poslanecké sněmovny, na jejímž programu je zařazena do prvního čtení i výše zmíněná novela (k projednání pravděpodobně v úterý 27.10)

V následujícím textu shrnujeme nejvýznamnější změny, které přináší novela zákona o provozu na pozemních komunikacích tak, jak byla předložena sněmovně Parlamentu ČR pod číslem tisku 987/0. Účelem je napravit informační deficit, který vzniká v důsledku kampaně ministerstva dopravy a provládních médií, která tuto novelu prezentují jako „zjednodušení“ či „zprůhlednění“ bodového systému. Pozapomínají přitom informovat o dalších změnách, které ministerstvo dopravy zjevně pod vlivem policie prosazuje ve stínu tohoto záměru.

Přinášíme soupis hlavních změn:

• Těžištěm návrhu zákona je tzv. reforma bodového systému. Zjednodušeně spočívá v tom, že přestupky bude možné rozdělit do několika pásem.

Za přestupky v prvním, nejpřísnějším, pásmu bude možné uložit pokutu od 25 000 Kč do 75 000 Kč a 6 bodů.

Za přestupky ve druhém pásmu bude možné uložit pokutu od 7 000 Kč do 25 000 Kč a 4 body.  

Za přestupky ve třetím pásmu pak pokutu od 4 000 Kč do 10 000 Kč a 2 body.

Za přestupky ve čtvrtém pásmu bude možné uložit pokutu od 2 000 Kč do 5 000 Kč.

Pod líbivým slovem „reforma“ se tak skrývá především výrazné zvýšení sankcí. Přitom se výrazně prodlužuje doba, po kterou je udělována sankce zákazu činnosti. V prvním pásmu se bude nově jednat o 18 měsíců až 3 roky (nyní 1 až 2 roky), v druhém pásmu 6 – 18 měsíců (nyní 6 měsíců až jeden rok).

• Bude-li spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda, při níž je jinému ublíženo na zdraví, uloží se za tento přestupek vedle pokuty zákaz činnosti na dobu od 6 do 18 měsíců. Návrh přitom nerozlišuje, o jak závažný přestupek ani o jak závažné ublížení na zdraví se jedná. Další zpřísňování trestů má být dosaženo aplikací tzv. asperační zásady. Bude-li spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda, navyšuje se horní hranice sazby pokuty na dvojnásobek. Zákon omezuje nejvyšší možnou sazbu pokuty na 100 000 Kč.

• Sankci ve výši 7 000 Kč až 25 000 Kč a zákaz činnosti od 6 do 18 měsíců hrozí řidičům-seniorům, pokud budou řídit bez povinné lékařské prohlídky. Takovou pokutu pokládáme za nepřiměřeně přísnou a neadekvátní chráněnému zájmu.

• Novela zákona zavádí povinnost dodržovat minimální odstup mezi vozidly, a to 30 m v případě osobních vozidel a 50 m v případě vozidel nákladních. Povinnost platí při rychlosti jízdy 80 km/h a vyšší. Řidič však nedisponuje měřícím zařízením, které by mu umožňovalo vzdálenost k jiným vozidlům měřit a je tak odkázán pouze na svůj odhad.

Kromě toho zákon nijak neřeší situace vznikající při předjíždění nebo za okolnosti, kdy vozidlo vpředu začne náhle brzdit. Bude pak na řidiči, jak se bude hájit ve správním řízení, přičemž při tomto pojetí zákona vyhlídky na úspěšnou obhajobu nejsou velké. Porušení této povinnosti bude sankcionováno 4 body, pokutou 2 500 Kč příkazem na místě nebo 4 000 až 10 000 Kč ve správním řízení, přičemž skutková podstata nepředpokládá žádnou toleranci pro odstup mezi vozidly. Domníváme se také, že takto koncipovaná povinnost dodržování minimálního odstupu zhorší plynulost dopravy a ve svém výsledku bude výrazně kontraproduktivní.

• Novela zavádí nerovnost občanů před zákonem. Tzv. začínající řidiči (§ 123 g) se „vybodují“ už se 6 body v bodovém registru, k „vybodování“ jim tak bude postačovat jeden závažný přestupek. Toto ustanovení je nepřiměřeně tvrdé. Je tak zcela zjevné, že ministerstvo dopravy spatřuje řešení problematiky začínajících řidičů pouze v represi, protože návrh zákona neobsahuje žádný preventivní prvek. I toto ustanovení pokládáme za značně kontraproduktivní. Vzhledem k jeho likvidační podstatě tohoto ustanovení bude pro začínající řidiče výhodnější „udělat si autoškolu“ co nejdříve a pak neřídit dva roky, během kterých pozbudou i ty minimální řidičské návyky, které lze v současných autoškolách získat.

Další změny:

• závadu na vozidle na dálnici bude povinné oznamovat policii (§ 45 odst. 2). Domníváme se, že se zde jedná o pokus prosadit zájmy „spřátelených“ odtahových služeb, protože policie následně odtah takového vozidla nařídí a právě tuto odtahovou službu k tomu použije.

• použití reflexních vest bude povinné i v obci (§ 5 odst. 1 pís. l))

• nejvyšší dovolenou rychlost na dálnici bude možné dopravním značením zvýšit na 140 km/h (§ 18 odst. 7)

V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. O svobodném přístupu k informacím bylo po ministerstvu dopravy požadováno poskytnutí analýz, na základě nichž byla novela zákona připravována. Obdobně byly požadovány zápisy z jednání pracovní skupiny, která návrh zákona připravovala a jejíž jednání byla striktně neveřejná, přístupná pouze pro úředníky ministerstva, jeho podřízených organizací a představitele Policie ČR. Relevantní podklady přesto nebyly poskytnuty. Proces přípravy zákona tak pokládáme za zcela netransparentní a navrhované změny za zcela nepodložené věrohodnými analýzami.

Návrh zákona, jehož hlavním a téměř jediným cílem je prohlubování represe a navyšování trestů bude tedy v následujících týdnech a měsících projednáván v poslanecké sněmovně. Neváhejte proto využít vašeho práva voliče, kontaktujte vaše poslance a komunikujte s nimi o všech aspektech této novely, která nepochybně dopadne do každodenní praxe všech řidičů.

Zastavme společně tuto úřednickou obludnost!